Het Franse ensemble La Rêveuse uit Orleans is gespecialiseerd in muziek uit de zeventiende en achttiende eeuw. De musici onder de artistieke leiding van Florence Bolton en Benjamin Perrot richten zich op hun nieuwe album op de muziek van de Franse componist Louis de Caix d’Hervelois (ca. 1670 – 1759) die een leerling was van Marin Marais (1656 – 1728) en een van zijn meest briljante pupillen.
Na in 2020 een album te hebben uitgebracht met Engelse muziek, London Circa 1720, laat La Rêveuse het publiek nu kennismaken met de bijzondere klankwereld van Louis de Caix d’Hervelois. Als muzikale erfgenaam van Marin Marais bracht hij de basgamba nieuw aanzien in een tijdperk dat het instrument geleidelijk uit het zicht en van het podium verdween. Louis de Caix d’Hervelois, die als componist een meester was in het tot uitdrukking brengen van de zwierigheid en gratie die samenvielen met het tijdperk van de Verlichting, heeft een substantieel en gevarieerd muzikaal portfolio nagelaten, een levendige portretgalerij waarin basgamba, ‘pardessus de viole’ (kleinste instrument uit de viola familie) en fluit in diepe samenhang de muziek als een sterrenhemel laten fonkelen.
La Rêveuse, aangevoerd door Florence Bolton op basgamba en ‘pardessus de viole’, laat zich op het album Louis de Caix d’Hervelois : Dans le sillage de Marin Marais horen als een groep musici die boven alles hoorbaar gretig zijn naar muziek maken, samen met anderen. Vanaf de eerste tonen van Suite pour viole e basse continue en sol mineur / majeur dient Louis de Caix d’Hervelois zich aan als een kunstenaar en componist van levendige en elegante muziek. Zoals de verschillende facetten van de composities zich tot elkaar verhouden, zo zijn de musici en hun instrumenten met elkaar verbonden in een niet aflatende stroom van muzikale energie. Zij excelleren daarbij in optimaal samenspel maar ook in de diverse solo’s, zoals bijvoorbeeld is te horen in het meeslepende fluitspel in Suite pour traverso et basse continue en ré majeur en de steeds weerkerende diep grommende, bijna hedendaags klinkende basgamba. Een opmerkelijke titel is La Berg-Op-Zoom dat met zijn een-minuut-zeventien-seconden de kortste compositie is en verwijst naar het Nederlandse Bergen Op Zoom. Twee andere miniaturen het vermelden waard zijn Plainte en La la Fenay, hier in transcripties voor barokgitaar van de hand van en gespeeld door Benjamin Perrot. Muziek van toen gebracht met de vitaliteit van nu.
Louis de Caix d’Hervelois : Dans le sillage de Marin Marais
La Rêveuse