Augustus Muller is de helft van het donkere elektronische duo Boy Harsher. De andere helft is zangeres Jae Matthews. Hun invloeden lopen uiteen van vroege vormen van industriële muziek tot pompende electronic body beats.
Amper twee maanden geleden bracht Augustus Muller zijn vorige album uit: ‘Cellulosed Bodies’, een score voor twee experimentele pornofilms. Met de soundtrack voor ‘My Animal’ van regisseur Jacqueline Castel debuteert hij nu als speelfilmcomponist.
Muller nam de score voor ‘My Animal’ op in zijn thuisstudio in Northampton, Massachusetts. Hij gebruikte vooral hardware en analoge synthesizers en effecten als space echo en spring reverb om een beperkt maar effectief palet aan geluiden te creëren. Het resultaat is een frisse en eigentijdse score die moderne en karakteristieke jaren 80 soundscapes combineert, met een knipoog naar B-films uit die periode.
De film ‘My Animal’ is geschreven door Jae Matthews, geregisseerd door Jacqueline Castel en heeft Bobbi Salvör Menuez (Euphoria) en Amandla Stenberg (Bodies Bodies) in de hoofdrollen.
‘My Animal’ is een genre-overstijgende horror-romance die het verhaal vertelt van Heather. Door een verborgen familievloek leidt ze een teruggetrokken leven aan de rand van een klein stadje. Wanneer ze zich laat verleiden door de rebelse Jonny, dreigt hun band Heather’s onderdrukte verlangens bloot te leggen, waardoor ze in de verleiding komt om haar innerlijke beest los te laten.
Jacqueline Castel is al lang actief als regisseur van muziekvideo’s en korte films. Ze heeft gewerkt met artiesten als Alan Vega (Suicide), The Soft Moon en Zola Jesus, en met regisseurs als David Lynch, Jim Jarmusch en John Carpenter.
Augustus Muller is een grote fan van deze laatste filmregisseur en componist. De release van ‘My Animal’ is een eerbetoon aan diens film ‘Assault on Precinct 13′ én aan Klaus Schulze’s muziek voor ‘Angst’, een Oostenrijkse horrorfilm uit 1983 geregisseerd door Gerald Kargl.
De genoemde invloeden zijn duidelijk aanwezig op ‘My Animal’. Augustus Muller beheerst het maken van filmmuziek optimaal en hanteert daarbij hetzelfde principe als de Britse geluidskunstenaar en producer Brian Eno. Volgens Eno is het meest interessante aspect van filmmuziek dat het muziek is zonder middelpunt, de film zelf is het middelpunt. Componisten als Ennio Morricone en Nino Rota brachten leegte en ruimte in hun muziek, iets wat ongebruikelijk is in studiomuziek, die vaak alles probeert in te vullen. Naast leegte en ruimte is er de atmosfeer. Volgens Brian Eno begint atmosfeer in muziek vanaf het moment ‘Go!’. In veel studio’s wordt daar nog altijd anders over gedacht. Daar wordt eerst gewerkt aan de melodie, de beat en de drums, en pas daarna komt de atmosfeer aan bod. Genoemde componisten en ook Augustus Muller doen het tegenovergestelde. Zij bouwen eerst de wereld op en beginnen dan pas met het bevolken ervan. De elementen die samen die bevolking vormen, zullen ook meer overtuigen als er een wereld is waarmee ze op een of andere manier verbonden zijn. Augustus Muller heeft met ‘My Animal’ zo’n wereld gecreëerd en zijn begeesterde adem erover uitgeblazen.
Augustus Muller – My Animal
Sacred Bones | Konkurrent