Ga naar de inhoud
  • Home
  • The Road
  • The Wheel
  • Podium 1
  • Podium 2
  • Backstage
  • Road to nowhere
  • Newsletter

CC Ryder

"Eyes on the road and hands up on the wheel"

  • Home
  • The Road
  • The Wheel
  • Podium 1
  • Podium 2
  • Backstage
  • Road to nowhere
  • Newsletter
    • Contact
  • Toggle zoekformulier

Obrigado Caetano & Gil

Geplaatst op juni 26, 2015oktober 13, 2019 Door C. Cornell Evers

Ze kwamen niet van de trap waarlangs in het Amsterdamse Concertgebouw de goden doorgaans neerdalen. Caetano Veloso en Gilberto Gil bestegen het podium van hun 50-jarige vriendschap vanaf de zijkant, de een rechts, de ander links. Een abraçaço (knuffel), een kus en ‘Two Friends, a Century of Music’ was begonnen. Het Viva Brasil Festival opende er donderdag 25 juni het programma van 2015 mee.

Jonge mannen waren ze, Caetano en Gil, beiden in 1942 geboren in de Braziliaanse deelstaat Bahia, toen ze midden jaren zestig met de Tropicália-beweging de dictatuur in hun land tegen zich in het harnas joegen. Ze werden gearresteerd, in 1969, leefden twee jaar in ballingschap in Londen, en keerden in 1972 terug. ‘Back in Bahia.’ Het was de opener. Twee mannen, twee gitaren en vijftig jaar muziek. En vriendschap. Ze houden van elkaar, zoals vrienden van elkaar kunnen houden, gaan vaak hun eigen weg, muzikaal, politiek, maar altijd vinden ze elkaar ook weer. ‘Coração Vagabundo’ (Zwervershart) zongen en speelden ze, voor het publiek en voor elkaar. Een viering van hun vriendschap was het, op het podium van Het Concertgebouw, maar het had evenzogoed een bar in Leblon in Rio of de Pelourinho in Salvador kunnen zijn. Jonge mannen waren ze, vaders werden ze, van de Música Popular Brasileira. Er waren veel oude nummers, door Caetano geschreven in de jaren zestig en van Gil uit het decennium daarna, naast het door Bloco Afro Olodum bekend geworden ‘Nossa Gente (Avisa Lá)’ en een fel gespeeld ‘Odeio Você’ van Caetano’s album ‘Cê’. Het voor een groot deel Braziliaanse publiek vierde mee, eerst nog wat aarzelend, zoals in het emotionele door Caetano prachtig a capella aangevangen ‘Terra’, ietsje meer in ‘Drao’ en ‘Se Eu Quiser Falar Com Deus’ en uiteindelijk voluit en massaal bij de in de jaren zeventig door Gil geschreven toekomsthymne ‘Expresso 2222’. Het publiek raakte ook steeds uitgelatener en tegen de tijd dat ‘Filhos de Gandhi’ klonk, het laatste nummer, doken de smartphones op. En toen was er de toegift en werd het echt feest met ‘Desde Que O Samba E Samba’, het fraaie tweestemmige ‘O Leãozinho’ en als laatste ‘Domingo No Parque’ en de twee bijgelicht door een woud van enthousiaste snapshot en selfieschieters. Jonge mannen waren ze, vaders werden ze, vrienden zijn ze, onze vrienden. Obrigado Caetano & Gil.

Podium Tags:Brazilië, Caetano Veloso, Gilberto Gil, Música Popular Brasileira, Samba, Tropicália

Bericht navigatie

Previous Post: Het zaad van Gilberto Gil
Next Post: De wondere wereld van fotograaf Caio Reisewitz: bossen, krotten & bedrog

More Related Articles

De wondere wereld van fotograaf Caio Reisewitz: bossen, krotten & bedrog Fotografie
Gisèle Vienne en Ryuichi Sakamoto in Holland Festival Podium
Belgische scholieren roepen op om samen het brandend klimaathuis te lijf te gaan Boeken
De hebzucht in Stravinsky’s Histoire du soldat is van alle tijden, de muziek onverminderd spectaculair Albums
Hedendaagse kunst in de Hermitage met “oermannen” die een vuur uit plassen Podium
Duizend stemmen Albums

Copyright © 2025 CC Ryder.

Aangedreven door PressBook Green WordPress thema