Met Iron and Wine de zomer in

Covid, de pandemie, we zullen het er nog regelmatig over hebben. Ook nu weer, in verband met het nieuwe album van Iron and Wine, alias van singer-songwriter Sam Beam.

‘Light Verse’ is de titel. En om hem meteen bij de staart te grijpen: “All our dreamers lose to the light,” zingt Sam Beam aan het einde in ‘Angels Go Home’:

All us sons and daughters
Throw our stones in holy water
All our angels go home
All us friends and lovers
Take your clothes and show our colors
All our angels go home

De in North Carolina woonachtige singer-songwriter Sam Beam is geen praktiserend christen maar, opgegroeid in een religieuze omgeving, zijn de oud- en nieuwtestamentische boeken in zijn genen gaan zitten, inclusief engelen. De breekbare liedjes op zijn eerste cd’s werden destijds vergeleken met Nick Drake. Sindsdien heeft zijn muziek zich ontwikkeld en verbreed, en vertoont soms zelfs een licht-psychedelische inslag.

“All our dreamers lose to the light.” Sam Beam bevond zich een tijdlang op afstand van dat licht. Hij worstelde met een creatieve blokkade tijdens de pandemische lockdown en voelde zich verlamd door de onzekerheid en angst in de wereld. Het duurde meer dan twee jaar voordat hij zijn creatieve vonk terugvond, met een opnamesessie in Memphis. Hij nam daar een aantal nummers van Lori McKenna op voor de EP ‘Lori’, samen met vriend en producer Matt Ross-Spang.

Dit leidde tot een reeks akoestische soloshows en vervolgens tot een grotere tournee met Andrew Bird. Beams passie voor muziekmaken laaide weer op. Het samenwerken met andere muzikanten en optreden voor publiek bracht een gevoel van opluchting en inspiratie. Door deze reis overwon Beam zijn creatieve blokkade en vond hij een hernieuwd gevoel van doelgerichtheid in zijn kunst.

Sam Beam trommelde een getalenteerde groep muzikanten uit Los Angeles op. Hij werkte samen met opnametechnicus Dave Way in diens Waystation studio in Laurel Canyon en nam op met een 24-koppig orkest in de Silent Zoo Studio. Het album kreeg de titel ‘Light Verse’, een verwijzing naar de vreugde die volgde op de zwaarte en angst van de pandemie.

‘Light Verse’ is opgenomen met Tyler Chester op toetsen, Sebastian Steinberg op bas, David Garza op gitaar, Griffin Goldsmith, Beth Goodfellow en Kyle Crane, de een na de ander achter de drumkit, en Paul Cartwright op viool en mandoline; de laatste schreef ook de sierlijke strijkarrangementen. Als kers op de taart van de herwonnen creativiteit en levensvreugde is er een sprankelend duet met Fiona Apple, het opbeurende ‘All in Good Time’, met engel: “All in good time my angel came back.”

De teksten op ‘Light Verse’ bevatten zowel fictieve als persoonlijke thema’s. We vinden er humor – zoals in ‘Sweet Talk’ – naast hartstochtelijke inzichten en persoonlijke visies. Beam en zijn medemuzikanten creëren een hoogpolig en warm muzikaal tapijt van instrumentale verfijning en onderzoekingsdrift, rustend op een ondergrond van uiteenlopende ritmes, avontuurlijk en kleurrijk als een wild bloemenveld. Daarbovenop horen we Beam’s falsettostem, nu eens uitbundig, dan weer zacht bespiegelend, maar onverminderd krachtig.

Het is eigenlijk onmogelijk om de hoogtepunten van ‘Light Verse’ te benoemen. Elk nummer op het album is van hoge kwaliteit. Enkele titels die er toch uitspringen zijn ‘Taken by Surprise’, met zijn heerlijk melancholische sfeer, en ‘Tears that Don’t Matter’, dat opbouwt naar een magistrale psychedelische orkestrale outro.

Met zijn herwonnen levenslust en creatieve speelsheid overwon Sam Beam niet alleen zijn eigen demonen, maar creëerde hij met ‘Light Verse’ ook een soundtrack die symbool staat voor de broodnodige hoop in deze wereld vol crises. Laat de zomer maar komen!

Iron and Wine (Foto © Kim Black)

Iron and Wine – Light Verse
Sub Pop Records | Konkurrent