Bel Canto

BEL CANTO

C. Cornell Evers OOR 7 mei 1988

De nog immer volmaakte schoonheid van het poollandschap in het noorden van Noorwegen vormde de voornaamste bron van inspiratie voor de sfeervolle debuut-CD White-Out Conditions van BEL CANTO.

Bel Canto v.l.n.r. Geir Jenssen, Anneli Marian Drecker, Nils Johansen

Iets moet er faliekant mis zijn met de lessen aardrijkskunde, zoals die op de Noorse scholen worden gegeven. Volgens Nils Johansen ligt zijn geboorteplaats Tromsö namelijk zo’n 800 kilometer ten noorden van de poolcirkel. De jongen moet een natte jeugd hebben gehad. Een snelle blik op de kaart leert namelijk dat wie op de door hem aangegeven plek wordt gedropt met een grote plons in de Noordelijke IJszee belandt. Tromsö zelf ligt zo’n driehonderd kilometer meer deze kant op. Het is er echter nog altijd koud genoeg om zeker te weten dat voor wie van plan is die kant op te gaan een paar extra truien in de koffer geen overbodige luxe zijn.
Het is daar, aan de rand van de beschaving, waar eeuwenlang Oosterse, Westerse en Noordelijke culturen elkaar hebben getroffen en beïnvloed, dat Anneli Marian Drecker (18), de eerder genoemde Nils Johansen (20) en Geir Jenssen (25) opgroeiden en tweeënhalf jaar geleden besloten tot de oprichting van Bel Canto. De puurheid van het poollandschap vormde de voornaamste inspiratiebron voor Bel Conto’s debuut-CD White-Out Conditions. Deze titel slaat op de situatie die ontstaat als in een wijds landschap sneeuw en een heldere lucht voor een verblindend witte deken zorgen, waarin door het ontbreken van de zon en dus schaduwen totaal geen contouren zijn te ontdekken. Die contouren zijn er wel op White-Out Conditions. Ze zijn echter zo aangebracht dat ze soepel en bijna naadloos in elkaar overvloeien. Anneli beschikt over een prachtig fluwelen maar desalniettemin krachtig stemgeluid. Hiermee geeft ze op White-Out Conditions voor een groot deel de toon aan, in een omlijsting van fraaie melodietjes en tintelende ritmes waarin elektronica een belangrijke maar zeker niet storend-dominante rol spelen.

OVERLEVEN
Tromsö is een middelgroot stadje met een bevolking van ongeveer 50.000 zielen. Een bloeiend cultureel leven is er echter niet en wie op een professionele manier met muziek aan de slag wil doet er goed aan naar de hoofdstad Oslo te verhuizen. Anneli, Nils en Geir zochten het zelfs nog verder op. Ze kwamen in contact met het Belgische label Crammed Discs dat hun een contract aanbood, op voorwaarde dat het drietal zich in Brussel zou vestigen. Nils: ‘Het was voor ons de meest logische stap. We hadden in Noorwegen kunnen blijven. Om te overleven hadden we dan noodgedwongen veel commerciële muziek moeten maken. Het voordeel van Crammed is ook dat het label wereldwijd een erg goede distributie heeft.’
Hoewel vooral Anneli in vroeger dagen veel luisterde naar synthesizer-acts als Depeche Mode en OMD is het drietal over het algemeen meer geïnteresseerd in sfeermuziek. Nils: ‘Het idee achter White-Out Conditions was ook om iets te maken dat representatief was voor de omgeving waarin we zijn opgegroeid. Het probleem was alleen dat die streek niet bepaald een traditie op bijvoorbeeld folk-gebied heeft. Toen hebben we het besluit genomen om de atmosfeer, het landschap en de vele bergen die daar zijn als uitgangspunt te nemen. We probeerden ons voor te stellen hoe muziek uit die streek zou kunnen klinken en het resultaat hoor je op White-Out Conditions.’
Toch zal het dan bij volgende opnamen een probleem worden dat de groep tegenwoordig niet bepaald in een omgeving woont die inspirerend kan werken voor de muziek die zij willen maken. Nils: ‘We hebben onze herinneringen. Muziek is tenslotte fantasie. En wat in de herinnering het sterkst overeind blijft zijn meestal de goede dingen, niet de slechte. Daarom zijn herinneringen ook altijd zo romantisch. Droommuziek kan een manier zijn om aan de minder prettige kanten van de werkelijkheid te ontsnappen. Onze muziek is in zekere zin een reactie, een soort protest tegen de realiteit.’
Anneli: ‘Het is niet eens zozeer de realiteit die beangstigend is als wel de toekomst. Boven die toekomst hangt namelijk de dreiging van een allesvernietigende nucleaire oorlog, van een totale vervuiling van de aarde. Wij verzetten ons daar op onze manier tegen, door een muzikaal en poëtisch beeld te creëren van een natuur die nog niet door industriële vervuiling is aangetast.’

EXPLOSIE
Hoe idealen en eigenbelang vaak in elkaars vaarwater zitten blijkt weer eens als vervolgens de milieu-organisatie Greenpeace ter sprake komt. Nils: ‘Greenpeace zegt ons niet zoveel. Ik ben het met sommige van hun ideeën wel eens maar vind bijvoorbeeld hun reactie op het doden van zeehonden zwaar overtrokken. Wij zien de gevolgen van hun acties, doordat massa’s zeehonden de fjorden binnendringen en daar al de vis opeten. Het zijn mensen als Sophia Loren die de markt voor zeehondenvellen totaal kapot hebben gemaakt, met als gevolg een geboorte-explosie van zeehonden, van Spitsbergen tot aan de noordkust van Rusland. Ze weten echt niet waar ze mee bezig zijn. Ze zijn gewoon niet goed geïnformeerd.’
Na de droom komt altijd de werkelijkheid.


DISCOGRAFIE
White-Out Conditions (Crammed ’88, CD/LP)