Ga naar de inhoud
  • ON THE WHEEL

CC Ryder

"Eyes on the road and hands up on the wheel"

  • THE ROAD
  • THE WHEEL
  • PODIUM 1
  • PODIUM 2
  • BACKSTAGE
  • ROAD TO NOWHERE
  • CONTACT
  • NEWSLETTER
  • Toggle zoekformulier

Algerijnse zangeres Souad Massi vertelt op ‘Oumniya’ haar persoonlijke verhaal

Geplaatst op oktober 9, 2019februari 10, 2023 Door C. Cornell Evers

Met haar nieuwe album ‘Oumniya’ (‘Mijn Wens’) neemt de Algerijnse zangeres en gitariste Souad Massi (1972) de luisteraar mee in een persoonlijk verhaal over haar leven en de emoties die daarbij horen.

Souad Massi is een Noord-Afrikaanse ster. Zij zingt en speelt folk en rock, fado en raï, Afrikaanse blues en zelfs Franse chansons. Souad Massi is maatschappelijk betrokken. Met haar muziek neemt zij het op voor de verdrukten en gemarginaliseerden in de wereld. Over de vaak problematische situatie waarin vrouwen verkeren zingt zij, over het recht op een waardig leven voor iedereen, en over de politiek en mensenrechten in haar geboorteland Algerije. ‘Fi Bali’ op ‘Oumniya’ gaat daarover, over een Algerije dat in zijn ontwikkeling is blijven stilstaan en niet wordt bestuurd. Maar dat wel haar land blijft, haar ‘Pays Natal’.

Souad Massi studeerde Arabisch-Andalusische klassieke muziek en op haar zeventiende trad ze al op met de flamencoband Les Trianas d’Alger. Flamenco maakte snel plaats voor rock en de Algerijnse rockband Atakor. Eind jaren negentig, nadat zij had deelgenomen aan het ‘Femmes d’Algérie Festival’ in Parijs, vestigde Souad Massi zich met haar gezin in de Franse lichtstad. Daar kon zij zich ook meer openlijk uiten over de toestand in haar thuisland.

De meeste van de tien songs op ‘Oumniya’ worden door Souad Massi in het Arabisch gezongen. Alleen de folksongs ‘Pays Natal’ en ‘Je Chante’ zijn in het Frans. Naast de zangeres annex gitariste spelen op ‘Oumniya’ Rabah Khalfa op derbouka, Mehdi Dalil op mandoline en gitaar, Mokrane Aldani op altviool en Adrinao Tenorio op drums.

De songs op ‘Oumniya’ zijn opgebouwd rondom het warme stemgeluid en heldere gitaarspel van Souad Massi. Haar medemuzikanten begeleiden haar virtuoos en op gloedvolle wijze. Hier zijn stuk voor stuk topmuzikanten aan het werk. Maar meer nog dan het hoge muzikale niveau van ‘Oumniya’ is het de melancholie die uit de muziek spreekt die direct raakt, het verlangen dat erin hoorbaar is, naar een wereld waarin er voor ieder mens geluk mogelijk is, een thuis. Het is deze wens die Souad Massi met ‘Oumniya’ uitdraagt. Als de wereld maar wilde luisteren.

Souad Massi – Oumniya (Believe Naïve/PIAS)

Albums Tags:Algerije, Arabische Muziek, Folk, Souad Massi

Bericht navigatie

Previous Post: Welkom in de Zone
Next Post: Matangi Quartet en de ‘Canto Ostinato’ betovering

More Related Articles

Australische band Death Bells ziet op New Signs Of Life de toekomst met optimisme tegemoet Albums
De ecologische familie van drummer Laurence Pike Albums
John Adams en Kevin Puts – Van ‘hoge’ kunstmuziek en ‘lage’ popklanken Albums
Ongrijpbare Suuns en de groove die geen groove is Albums
From Here Albums
Ensemble Pygmalion ontsteekt licht Monteverdi Albums

SONGS IN THE KEY OF LIFE

  • Songs in the Key of Life | Guardians of Earth
  • Songs in the Key of Life: Peter Gabriel en het vlammende vuur van Biko
  • Songs in the Key of Life: Hoe kunnen wij slapen terwijl onze bedden branden?

Copyright © 2025 CC Ryder.

Aangedreven door PressBook Green WordPress thema