Dirk Maassen (1970) uit Ulm is een van de bekendere neoklassieke pianisten in Duitsland.
Op zijn nieuwste album Inception verkent deze succesvolle musicus en componist, bekend van onder andere de soundtrack van de bekroonde film Crossroads (Cannes 2015), het thema van spontane, organische creatie en wijkt daarmee af van zijn eerdere werken.
Maassen begon op tienjarige leeftijd met piano spelen en verkende in de beginjaren van zijn carrière diverse muzikale stijlen. In de jaren ’80 was hij actief in verschillende bands en experimentele projecten, waarbij de opkomst van digitale opnames en elektronische genres een grote invloed op hem had. In de jaren ’90 toerde hij met zijn band In Contact, waarmee hij twee cd’s uitbracht. Rond de eeuwwisseling nam hij een pauze van live optredens om zich te concentreren op een carrière als softwareontwikkelaar. In 2010 maakte Maassen echter zijn muzikale comeback met solo pianocomposities die wereldwijd weerklank vonden. Dit leidde tot een deal met Sony Classical en de release van zijn album Ocean in 2020, gevolgd door Echoes in 2021 en Time in 2022.
Zijn recente album, Inception, is uitgebracht onder zijn eigen label.
Inception draait om het ontstaan van ideeën en de opeenvolgende fasen van creatie in hun puurste vorm. Dit concept van organisch verlopende ontwikkeling komt duidelijk naar voren in nummers met titels als Waterways, Sailing en Highways, die elk unieke aspecten van het scheppende proces belichamen.
Het album reflecteert daarnaast ook de situaties die verandering en transformatie in ons leven teweegbrengen. Elke van de twaalf tracks verkent de emoties en ervaringen die deze sleutelmomenten met zich meebrengen, in een meeslepende mix van complexe pianomelodieën en filmische sferen, met titels als Daydreaming, Void en Midjourney.
Dirk Maassen wil met zijn muziek luisteraars uitnodigen op een reis van persoonlijke ontwikkeling en ontdekking, terwijl hij hen aanmoedigt na te denken over essentiële thema’s en de voortdurende evolutie die we doormaken.
Om dit te bereiken, creëert hij gelaagde klankvelden die niet alleen een gevoel van breedte en diepte bieden, maar ook een dynamisch gevoel van beweging. Noot voor noot dwaalt hij over de toetsen van de piano, en zet zo een aantrekkelijk en divers pad uit vol muzikaal leven.
Dirk Maassen – Inception
Konkurrent