Markus Lake/Floats is een in Montréal gevestigde multidisciplinaire kunstenaar en componist met een veelzijdig creatief leven.
Hij is thuis in de wereld van de jazz en heeft een graad in elektro-akoestiek. Hij speelt bas in diverse punk-, postpunk-, experimentele en afrofuturistische formaties, uiteenlopend van Egyptian Cotton Arkestra tot punkband Neighbour’s Guitar tot Elle Barbara’s Black Space. Hij schildert en brengt onder het pseudoniem Markus Floats al een jaar of tien intrigerende elektronische audiowerken uit. En dan is hij ook nog mede-oprichter van de lokale muziekruimte voor alternatieve muziek Drones Club. Dat alles en meer doet Markus Lake met de inspiratie en het enthousiasme van het moment zelf. Zijn kunst en ook zijn instrumentale solowerk vindt zijn oorsprong in een verscheidenheid van conceptuele aandachtsvormen.
Markus Lake produceert als Markus Floats geen recht toe recht aan elektronische muziek of klankschappen. Niet-lineaire verhaallijnen kenmerken zijn composities. De gebruikte klankkleuren en auditieve texturen, aangevuld met samples en veldopnamen, zijn daarin als de intuïtief aangebrachte en geschilderde vegen, vlakken, strepen en krassen in een action painting sessie.
‘Third Album’ bevat zes composities. Het zijn architecturale constructies van geluid waarin kleur, vorm en ruimte in een voortdurende fluxus van abstracties elkaar afstoten en aantrekken, en liturgische en souljazz elementen resoneren in donkere, orgelachtige droneklanken. Hoewel de composities ieder op zich autonome klankwerelden zijn, liggen ze in toon en expressie in elkaars verlengde en maken ze deel uit van een doorgaande beweging, zoals ook de titels aangeven: ‘Forward’, ‘And’, ‘Forward Again’, ‘Always’, ‘Moving’, ‘Forward Always’.
De opener ‘Forward’ evolueert in zes minuten van zacht vingerknippen en delicate orgelklanken naar een vol en massief ruimtelijk geluid dat associaties oproept met hoge kathedralen, en met de micropolyfonie en clusterakkoorden van Ligeti’s beroemde koorwerk ‘Lux Aeterna’, bekend van Stanley Kubrick’s legendarische sciencefictionfilm ‘2001: A Space Odyssey’. Er vormt zich een steeds heftiger kolkende rivier van geluid, die aan het eind in draaiende wervelingen naar elders vloeit. Het volgende ‘And’ wordt in eerste instantie aangestuurd door het pulserende ritme van een step sequencer waar overheen een vlechtwerk van huppelende deuntjes wordt gelegd. Meerdere melodielagen voegen en stapelen zich, waarna steeds zwaarder wordende dronetonen zich manifesteren en het geheel naar een diepere ondergrond trekken. Brede geluidsbanen en schurende veldopnamen vormen vervolgens in ‘Forward Again’ een slingerende hangbrug naar ‘Always’. Deze compositie gaat minimalistisch van start en vloeit halverwege over in de trillingen van een zinderend klankschap met als referenties de analoge elektronische muziek van Wendy Carlos en Delia Derbyshire en meer recentelijk Kaitlyn Aurelia Smith. ‘Moving’ start met een soort van kerkorgel-koraal, waarin zowel Bach als Ryuichi Sakamoto doorklinken en via deze twee de beeldende kracht van de Russische filmregisseur Andrej Tarkovsky. De afsluiter ‘Forward Always’ is de ontknoping én de climax. Vanaf de tikkende woodblocks en de daaropvolgende elektronische sequensen in het begin komen alle gebruikte klankkleuren en texturen als in een catwalk show voorbij en tonen daar nogmaals en nu voluit hun grote muzikale elegantie, levendige kleuren en intelligente lijnenspel. Al deze kwaliteiten openbaren zich bij iedere luisterbeurt meer en meer en maken zo van ‘Third Album’ een steeds fascinerender belevingservaring, in de wereld van Markus Floats.
Markus Floats – Third Album
Constellation / Konkurrent
Je kunt het album beluisteren via je favoriete streamingdienst of hier digitaal bestellen; LP en CD komen uit op 21 augustus. De luxe 180gram vinyl editie bevat een 12″ x 24″ reproductie op ongecoat archiefpapier met een origineel schilderij van de kunstenaar.
Fotografie Stacy Lee. A special thanks to all the punks.