Ga naar de inhoud
  • Home
  • The Road
  • The Wheel
  • Podium 1
  • Podium 2
  • Backstage
  • Road to nowhere
  • Newsletter

CC Ryder

"Eyes on the road and hands up on the wheel"

  • Home
  • The Road
  • The Wheel
  • Podium 1
  • Podium 2
  • Backstage
  • Road to nowhere
  • Newsletter
    • Contact
  • Toggle zoekformulier

Nightports w / Betamax: caleidoscoop van ritmes

Geplaatst op juni 18, 2020augustus 20, 2020 Door C. Cornell Evers

‘Nightports w / Betamax’ is No. 2 in een serie albums waarvoor de muzikant-producers Adam Martin en Mark Slater de studio deelden met derden.

‘Nightports w / Betamax’ is een vervolg op ‘Nightports w / Matthew Bourne’ uit 2018, waarvoor het bronmateriaal afkomstig was van een reeks sessies met de eigenzinnige componist en pianist Matthew Bourne. De drie musici bespeelden daarbij verschillende piano’s, ieder met hun eigen karakteristieken en mogelijkheden als toetsen- snaar- en percussie-instrument. Nightports en Matthew Bourne legden zichzelf de restrictie op dat voor het eindresultaat, het album, alleen muziek en geluiden mochten worden gebruikt die door de deelnemende muzikanten zelf waren gespeeld en voortgebracht. Daarmee kon dan wel weer van alles worden gedaan. De opgenomen muziek mocht worden getransformeerd, vervormd, bewerkt, uitgerekt, in stukken geknipt, opnieuw geordend enzovoort. Hetzelfde principe is toegepast in de tweede samenwerking. Deze keer ging Nightports de studio in met drummer en percussionist Betamax, het ritmisch kloppende hart van The Comet Is Coming. De leden van deze Londense band strooien in hun muziek kwistig met elementen uit jazz, elektronica, funk en psychedelische rock. Het basismateriaal voor ‘Nightports w / Betamax’ werd in één dag in februari 2018 opgenomen in Malcolm Catto’s Quatermass Sound Lab Studio, in het decor van een warboel van kabels, microfoons en (vintage) apparatuur. In de maanden die volgden, begonnen Martin en Slater met het decoderen van de geregistreerde resultaten van die dag. Het uiteindelijke resultaat, ‘Nightports w / Betamax’, is een spectaculaire soundtrack, een caleidoscoop van geluid met veel en snel veranderende stemmingen, kleuren, en tempo’s. Daarin wisselen gruizige, analoge elektronica en furieuze cadensen af met `ambient’ geluidssferen en stuiteren jagende dissonanten over dwingende baslijnen en stampende ritmes. ‘Nightports w / Betamax’: in het begin was er de drum, in ieder geval toch ritme, en het is goed.

Nightports w / Betamax
Leaf/Konkurrent

Nightports – Sparke (Betamax live)

Albums Tags:Adam Martin, Betamax, Elektronische muziek, Mark Slater, Nightports, Percussie, Ritme

Bericht navigatie

Previous Post: Met Arnold Schoenberg dwalen door het Europese bos
Next Post: Liedjes Londense zangeres Eve Owen zijn als schetsen van een ongetemd landschap

More Related Articles

Ode aan Toon Hermans Albums
Münchener kwintet Fazer speelt op Plex multidisciplinaire grooves Albums
House Music van Bell Orchestre nodigt uit tot meespelen Albums
Klassiek surfen met The Beach Boys Albums
Violiste Amandine Beyer en het geheim van de rozenkrans Albums
Trompettist Teus Nobel en Liberty Group: Plezier als Maatstaf! Albums

Copyright © 2025 CC Ryder.

Aangedreven door PressBook Green WordPress thema