COCK ROBIN


PINKPOP ’86

COCK ROBIN
Solide Bolide

Als geen ander lieten Peter Kingsbery en Anna LaCazio de afgelopen maanden horen wat Zingen werkelijk betekent. Met The Promise You Made deed de LA-formatie Cock Robin ook in de Nederlandse hitlijsten een romantisch vuur opvlammen.
door C. Cornell Evers OOR 17 mei 1986

Of romantiek voor hem als songschrijver belangrijk is ‘Absoluut!!’ Een opgeruimde Peter Kingsbery (33) meent dat de oorsprong van zijn liefde voor stemmige liedjes terug te voeren is op het scala van muziekstijlen waar hij mee opgroeide. Country – hij bracht zijn jeugd door in Austin, Texas – maar ook folk, Joni Mitchell en klassieke pianoklanken hoorden bij het muzikale dieet dat Kingsbery als junior met grote hoeveelheden tot zich nam. ‘Ik heb zelfs nog een eigen piano-trio gehad. Daarmee speelden we alles, van Haydn tot Smetana, Weber … Ik hou heel erg van melodie. Misschien dat het dat is wat de muziek van Cock Robin zo romantisch maakt. Maar echt als mijn grootste invloed beschouw ik Joni Mitchell. Ik zat nog op de middelbare school toen ik Blue hoorde. Fantastisch! Dat was precies wat ik met muziek wilde, zo kunnen componeren, teksten schrijven. Ik nam mezelf voor daar op z’n minst heel dicht bij in de buurt te komen, wilde met minder geen genoegen nemen. Die gedachte, die houding heeft zich uiteindelijk erg diep in mij geworteld.’

CHEMISCHE REACTIE
Peter Kingsbery begon met klassiek piano toen hij vijf was; op de leeftijd van dertien waren het lokale rockbands waarin hij zijn heil zocht en zijn talenten als songschrijver begon te ontwikkelen. Tweeënhalf jaar in Nashville deden hem beseffen dat er weliswaar in de country-wereld ‘fantastische songschrijvers’ rondlopen (’tachtig procent meer dan in LA waar het songschrijven echt een verloren gegane kunstvorm is’) maar dat de stad voor hem, met zijn meer progressieve aspiraties, toch minder geschikt was.
Het was in Los Angeles dat Peter de toen vijftienjarige Italiaans-Chinese Anna LaCazio leerde kennen, een ontmoeting die enkele jaren later leidde tot de oprichting van Cock Robin. De naam ontleende Kingsbery aan een boekenlegger met de afbeelding van een 17de-eeuwse houtgravure, The Marriage of Cock Robin and Jenny Wren. Twee vogels die trouwden. Het idee trok Kingsbery, zeker in relatie met het gegeven van de twee zangstemmen in de band, en de naam was een feit.
‘Een soort van chemische reactie,’ noemt hij de combinatie van zijn eigen croonende vocalen met het meer rockende stemgeluid van LaCazio. Op het titelloze, door Steve Hillage geproduceerde debuutalbum resulteert dit in vlammend emotionele vocale debatten en spanningsvol koorwerk. De popwereld heeft er een band bijgekregen die op unieke wijze Engelse en Amerikaanse invloeden tot een pulserend totaal weet samen te voegen. Op het vinyl stuwt Cock Robin voort als een bolide op de snelweg, niet op de laatste plaats door de solide inbreng van de Britse gitarist Clive Wright en voormalig fusion- en r&b-drummer Louis Molino III, die beiden voor een belangrijk gedeelte verantwoordelijk zijn voor de theatrale aspecten in de arrangementen van Cock Robin. De plaat en dan met name de single The Promise You Made vinden gretig aftrek bij het Europese publiek, een gegeven waar Peter Kingsbery opgetogen over is. ‘In Europa verstaan heel veel mensen geen Engels. Het moet dus de muziek zijn die ze aanspreekt. Ik vind dat fantastisch als mensen zo sterk reageren op melodie, verschuivingen in de akkoorden, los van de tekst. Niet dat ik mijn teksten van ondergeschikt belang vind. Die zijn heel belangrijk. Maar het doet me gewoon deugd als ik merk dat het er niet zozeer toe doet wàt ik te zeggen heb alswel hoe ik het zeg. Als mensen alleen al door de sfeer van de muziek het plaatje zien, dan begrijpen ze de muziek, meer dan in Verenigde Staten In de US is het alleen maar een kwestie van het publiek product na product door de strot persen, inspelen op trends. Ik heb de indruk dat in Europa muziek meer op kwaliteit beoordeeld wordt.’

TEMPERAMENT
De inspiratie voor zijn teksten doet Peter Kingsbery veelal op in zijn directe omgeving: gesprekken tussen mensen, ervaringen van vrienden en vriendinnetjes. ‘Ik wil documenteren wat ik om me heen zie gebeuren. Niet als journalist, maar in de vorm van brieven die ik mezelf schrijf, brieven waarin ik de geadresseerde op reis stuur en hem daarbij veel geluk toewens.’
Hij moet lachen als de song Born With Teeth ter sprake komt. ‘Die titel slaat in ieder geval niet op mij. Ik werd als een totale warboel geboren, haha. Maar Anna, ik schreef die song voor Anna. Het idee komt uit Shakespeare’s Macbeth waarin een vrouw ter sprake komt die moeilijk hanteerbaar is, erg temperamentvol, een vrouw die men betitelde als ”born with teeth”. Dat deed me denken aan Anna, die eveneens erg temperamentvol kan zijn, opvliegend, vol passie.’
Of rock & roll zijn interesse heeft? ‘Ik heb altijd muziek willen schrijven die niet alleen maar rock & roll zou zijn. Ik hou van muziek die een heleboel elementen bevat: soul, r&b, folk, klassiek en country. In de muziek van Cock Robin zit country maar dat wil niet zeggen dat we vergelijkbaar zijn met Buck Owens. We willen namelijk zeker niet kopiëren. Born With Teeth is rock & roll, maar er zit ook een korte merengue groove in, een ska-gevoel. Ik vind dat verfrissend werken.’
Op Pinkpop treedt Cock Robin aan met een enigszins gewijzigde bezetting. Drummer Louis Molino blijft uit angst voor terroristische activiteiten thuis. Zijn plaats wordt ingenomen door Bryn Mattieu, een slagwerker van Nederlandse afkomst. Kingsbery voelt zich nog steeds een beetje ‘shellshocked’ door het plotselinge vertrek van Molino. ‘Ik hoop alleen dat hij een beetje van zijn paranoia zal genezen als hij ons weer veilig terug ziet. Na jaren als band gewerkt te hebben doet het echt pijn dat we nu niet als team kunnen komen. Maar de repetities met Bryn waren goed. Het wordt echt een fantastische show!’
Discografie:
Cock Robin (CBS ’85)