De Californische componiste, performster en producer Kaitlyn Aurelia Smith speelt zich al enkele jaren opvallend in de kijker met bijzondere, op analoge modulaire synthesizers gespeelde elektronische muziek. Op haar nieuwe album ‘The Mosaic Of Transformation’ stromen weelderige tapijten van klanken door de ruimte en balsemen muzikale pastelkleuren de hunkerende ziel.
‘I hope it wraps around you like a hug in these times where a hug feels unreachable.’ Met deze woorden kondigde Kaitlyn Aurelia Smith ‘The Mosaic Of Transformation’ aan op het sociale-mediakanaal Twitter.
Er lijkt een transformatie naar een nieuw tijdperk op gang te zijn. Mensen zetten onderlinge verschillen opzij en leren elkaar verstaan, samen te werken. Dat gebeurt nu op grote schaal, dankzij Covid-19 (maar laten we hopen dat het blijvend is). Buchla-synthesizerwonder, klassiek pianiste en yogi Kaitlyn Aurelia Smith brengt op haar nieuwe album ‘The Mosaic Of Transformation’ een ode aan de herschepping naar een meer perfecte wereld.
Kaitlyn Aurelia Smith is oorspronkelijk van Orcas Island en woont momenteel in Los Angeles. Ze studeerde compositie en geluidstechniek aan het befaamde Berklee College of Music in Boston. Maar pas na haar studie, toen zij alweer op Orcas woonde, ontdekte zij bij toeval de synthesizer. Buurvrouw Suzanne Ciani (‘Amerika’s eerste vrouwelijke synth-held’ genoemd) bracht haar in contact met de mogelijkheden van de Buchla 100, een analoge, modulaire synthesizer. Deze was ontwikkeld door Ciani’s eenmalige werkgever Donald Buchla, een oude NASA-ingenieur en maatje van Grateful Deads geluidstechnicus Owsley ‘King of LSD’ Stanley III. Smith was haar muziekstudie begonnen met zang, maar al eerder overgestapt op klassieke gitaar en piano. Nu nam ze de gelegenheid te baat – ze kon het instrument lenen – een jaar lang te experimenteren met de Buchla 100.
De Amerikaanse ingenieur Donald Buchla (1937-2016) was een pionier op het gebied van geluidssynthese. Hij was samen met Robert Moog mede-uitvinder van de spanningsgestuurde, modulaire synthesizer. De synthesizers van Buchla en Moog werden in 1964 geïntroduceerd. De instrumenten verschilden van elkaar in de besturingsinterfaces. De Buchla-instrumenten hadden in tegenstelling tot die van Moog geen toetsenborden; ze maakten gebruik van aanraakgevoelige pads (contactvlakken) om geluiden en geluidspatronen op te wekken. Buchla’s instrumenten werden op grote schaal gebruikt door experimentele componisten, onder anderen Morton Subotnik, bekend van zijn compositie ‘Silver Apples of the Moon’ (1966). |
Na een aantal eigen beheer albums, tekende Smith in januari 2015 bij het onafhankelijk platenlabel Western Vinyl. Haar eerste officiële album was ‘Euclid’. Meer producties volgden, waaronder als laatste in januari 2019 ‘Tides: Music for the Meditation and Yoga’. Er werd ook samengewerkt. Kieran Hebden bijvoorbeeld, vooral bekend onder de artiestennaam Four Tet, heeft een nummer geremixed van Kaitlyn Aurelia Smiths album ‘The Kid’: ‘I Will Make Room for You’. De Britse muzikant en DJ Joe Goddard remixte van hetzelfde album het nummer ‘An Intention’. ‘The Kid’ was Smiths zesde, een conceptalbum over de menselijke levenscyclus, in de woorden van de componiste ‘een reis van geboorte tot dood’.
Kaitlyn Aurelia Smith nam niet lang geleden het initiatief tot het multidisciplinaire platform Touchtheplants. Dit platform brengt kunstenaars samen die zich toeleggen op het vertellen van verhalen in poëzie, beeldende kunst en elektronische muziek. De jaarlijkse uitgave ‘Electronic Series’ bijvoorbeeld bestaat uit een muzikale opname en een korte animatie over twee vrienden – een plant en een mens – die een existentiële communicatie met elkaar voeren. Elk deel richt zich op een ander thema en speelt in een andere context, bedoeld om nieuwsgierigheid op te wekken. ‘Electronic Series Vol. 1: Abstractions’, combineerde de elektronische muziek van Kaitlyn Aurelia Smith met beelden van Harry Everett Smith.
Vorm, beweging en kleur krijgen in het werk van Kaitlyn Aurelia Smith zo een directe fysieke relatie met geluid. Dit uitgangspunt vormde ook de basis voor haar nieuwe album ‘The Mosaic Of Transformation’, bestaande uit negen stukken met een duidelijke boodschap van introspectie en zelfreflectie. De composities hebben titels als ‘Unbraiding Boundless Energy Within Boundaries’, ‘Understanding Body Messages’ en ‘The Spine Is Quiet In The Center’ en dragen daarmee het stempel van de yoga-meesteres die Kaitlyn Aurelia Smith ook is. Toch is ‘The Mosaic Of Transformation’ geen meditatie-album, en ook geen ambient music. Smith vertaalde de boodschap van het album naar fraaie, in heldere vormen gegoten geluidssculpturen. ‘The Mosaic Of Transformation’ is een synthesizer-album, maar de componiste geeft haar elektronische muziek ontegenzeglijk een ziel mee, in verrassende, barok gelaagde sequensen en met de vloeiende aanslag van een lenige pianiste. Vloeiend zijn ook de (zeldzame) elektronisch gestuurde, etherische koorvocalen in de indrukwekkende afsluiter ‘Expanding Electricity’, met sprankelende synthesizer watervallen en oosters aandoende percussieve klanken een auditief wellness bad. De juiste omschrijving voor ‘The Mosaic Of Transformation’ is inderdaad omhelzing, een omhelzing in tijden waarin een omhelzing voor velen als onbereikbaar aanvoelt.
Kaitlyn Aurelia Smith – The Mosaic Of Transformation
Ghostly International/Konkurrent