Ga naar de inhoud
  • Home
  • Hit The Road
  • Podium 1
  • Podium 2
  • Podium 3
  • Backstage
  • Road to nowhere
  • Contact

CC Ryder

"Eyes on the road and hands upon the wheel"

  • Home
  • Hit The Road
  • Podium 1
  • Podium 2
  • Podium 3
  • Backstage
  • Road to nowhere
  • Contact
    • Newsletter
  • Toggle zoekformulier

Op ontdekkingsreis met gitaristen David Grubbs en Ryley Walker

Geplaatst op november 8, 2021juli 9, 2023 Door C. Cornell Evers

‘Gitarist extraordinaire’ Ryley Walker leverde eerder dit jaar met zijn vijfde solo-album Course In Fable al een dijk van een plaat af en doet er nu samen met collega David Grubbs nog een schep bovenop met A Tap On The Shoulder.

De Amerikaanse componist, gitarist, pianist en zanger David Grubbs was een van de oprichters van Squirrel Bait, Bastro en Gastr del Sol. Hij speelde ook in Codeine, The Red Krayola, Bitch Magnet en The Wingdale Community Singers. Ryley Walker en hij zijn zielsverwanten. En ze zijn grote bewonderaars van elkaars muzikale aanpak en speltechniek. Een samenwerking was dan ook eigenlijk onvermijdelijk. Die begon met een flink aantal repetities, gevolgd door optredens en niet veel later dook het tweetal de studio in. Dat resulteerde eerst in het album Fight Or Flight Simulator en nu A Tap On The Shoulder.

Ryley Walker en David Grubbs manifesteren zich op A Tap On The Shoulder meer als creatieve bouwers van fluïde klanksculpturen dan als songmakers. De twee musici onderzoeken al spelend hun muzikale partnerschap van het moment en bouwen de relatie gestadig uit. Ryley toont zich daarin stevig assertief, belust om de muzikale koers uit te zetten, Grubbs speelt met meer open structuren, enigszins in de sfeer van zijn vroegere werk met Gastr del Sol.

De contrasten in de ontstane werken zijn vaak groot. Zo neemt in Accepting Most Plans eerst een heldere, bijna stemmig te noemen piano de leiding, waarna meteen daarop, in Uglification, de twee knarsend, schurend en wringend een ruim dertien minuten durend, trommelvlies tergend improvisatie klankschap optrekken. Het volgende nummer Leslie Steinberger kenmerkt zich door een nerveus soort spanningsopbouw. Pump Fake On The Death Rattle klinkt acht minuten lang als een enerverende instrumentale dialoog, laverend tussen fantasie en werkelijkheid, tot Dorothy Kept roept en de gitaar voor even ‘gewoon’ sfeerinstrument mag zijn.

En zo gaat A Tap On The Shoulder door. Helder transparante composities wisselen af met furieuze improvisaties en experimenten, en steeds weer worden de grenzen van de instrumentale mogelijkheden en interacties opgezocht, en zelfs overschreden. Dat levert een uiterst avontuurlijk album op. Een boeiend album ook, al is het soms even doorbijten. En ik geef toe, A Tap On The Shoulder is vooral een album voor de liefhebber. Maar die heeft dan ook wat.

David Grubbs & Ryley Walker – A Tap On The Shoulder
Husky Pants / Konkurrent
Foto Ryley Walker

Albums Tags:Art-rock, David Grubbs, Elektrische gitaren, Experimentele Muziek, Freejazz, Improvisatie, Noise, Ryley Walker

Bericht navigatie

Previous Post: De bouw-je-eigen-instrument aanpak van de Schotse avant-garde musicus Lomond Campbell
Next Post: De rauwe werkelijkheid van Springtime

More Related Articles

Componist Lei Liang ijskoud in Arctische wateren Albums
Zweedse componist Jacob Mühlrad verkent de spirituele wereld van de REM-slaap Albums
Italiaanse componist Bruno Bavota breekt de grote stilte Albums
De B-film knipoog volgens Augustus Muller Albums
Sofia Gubaidulina’s Galgenlieder: humor en absurdisme in kaleidoscoop van kleuren en sferen Albums
Met harpiste Mary Lattimore op de golven van het getij Albums

Copyright © 2025 CC Ryder.

Aangedreven door PressBook Green WordPress thema