Guesch Patti Schildert Sex

Guesch Patti

Schildert Sex

door C. Cornell Evers OOR 16 januari 1988

Ze is danseres, choreografe, kledingontwerpster, regisseuse en zangeres. De Franse GUESCH PATTI heeft alle touwtjes van haar carrière zelf in handen. Het eerste resultaat op platengebied heet Etienne. Een meeslepend liedje, een controversiële video. Wat kan Guesch Patti zich nog meer wensen op de felbegeerde weg naar het succes?

Etienne. In het liedje handelt het om een in vele opzichten hevige seksuele relatie. Daarin speelt de vrouw de dominante rol en is op zijn zachtst uitgedrukt nogal veeleisend, waarbij ze een opmerkelijke voorkeur aan de dag legt voor die lichamelijke geneugten die door de gemiddelde zich vaak tot de aloude missionarishouding beperkende liefhebber veelal als ‘abnormaal’ worden beschouwd. Wordt er in het liedje nog flink gerollebold, in de gelijknamige door Guesch zelf geregisseerde video wordt een van de hoofdrollen gespeeld door een impotente voyeur die een hoertje (de zangeres) bij gebrek aan vleselijke daadkracht met zijn wandelstok tussen de benen kietelt, waarna het kind uit de bloes gaat en gekleed in een doorzichtige bodystocking, met slechts de tepels kuis met tape afgeplakt, zelf het heft in handen neemt (nee, niet letterlijk!). In beide versies is het de vrouw die de baas is en die bepaalt wat er wel en niet gebeurt, een rol die Guesch niet vreemd is.

UITSTRALING
Het blote vlees dat de zangeres in het filmpje toont, kwam haar op beschuldigingen van pornografie te staan en ook de cultuurbarbaren die het beleid bij de Nederlandse omroepen bepalen vonden de clip in eerste instantie te gewaagd om uit te zenden. Negatieve publiciteit dus. En geen publiciteit werkt zo goed op de platenverkoop als juist negatieve publiciteit. Guesch (klein, de dertig alweer enkele jaren gepasseerd, absoluut niet mooi te noemen maar met onmiskenbaar uitstraling) ontkent heftig dat er sprake zou zijn van vooropgezet effectbejag. ‘Het is toeval dat Etienne de eerste single is geworden. Ik had acht liedjes klaar en men vond dit het meest commercieel. En natuurlijk kun je zeggen dat sex het altijd wel doet. Etienne is echter totaal geen berekende zet geweest. De tekst is in feite heel snel geschreven. Vergelijk het met een schilder die gedurende een bepaalde periode in zijn leven alleen maar landschappen schildert. En wat de video betreft. Ken je het werk van mimespeler en choreograaf Lindsay Kemp, degene die David Bowie in het begin aan zijn image heeft geholpen? Aan het eind van het filmpje hapt de hoofdrolspeler – Etienne – in een vaas met bloemen en spuugt die vervolgens uit. Dat is mijn manier om Lindsay Kemp eer te bewijzen. De hele clip zit ook vol invloeden uit de cinema van de jaren veertig, de wereld van Erich von Stroheim en Greta Garbo, de wereld die ik herken in het werk van Lindsay Kemp.’

OORLOG
Guesch Patti werd altijd al aangetrokken door de wereld van het theater. Als klein meisje danste ze als petit rat (de benaming voor beginnende ballerina’s) in de Opera van Parijs. Later werd ze een van de solisten in de Scala van Milaan en speelde en zong ze met veel succes een hoofdrol in de Parijse theatershow Les Misérables, een soort opera naar het beroemde werk van Victor Hugo. Een vocaal damestrio volgde, Dacapo geheten, maar werd als te ‘avantgardistisch’ snel door de toenmalige platenmaatschappij afgevoerd. Wel kreeg Guesch Patti, naar aanleiding van een video die met Dacapo werd gemaakt en waarbij zij mede voor de regie tekende, een prijs als beste decorontwerpster. En ook de video die zij voor Etienne maakte is inmiddels in de prijzen gevallen. Guesch kreeg er op de recente Salon De La Musique de Prix De La Decouverte voor.
Voor Guesch Patti is uitdagen van vitaal belang. Wat te denken van uitspraken als ‘De mens is in feite niets meer of minder dan een ramp’ of ‘Zelfmoord is de enige vrijheid die we hebben.’ ‘Sinds het begin van zijn bestaan is de mens er bepaald niet op vooruit gegaan. De soort heeft een enorm destructieve neiging in zich. Kijk naar de steeds voortdurende oorlogen. Altijd is er wel ergens een gaande. Daar speelt mijn oorlog tussenin. Ik voer eigenlijk een oorlog om zodoende andere oorlogen te voorkomen. Dat is de strijd die ik voer. Daarom ben ik artiest geworden. Het voordeel van artiest zijn is dat je tussen de teksten door tegen allerlei misstanden kunt ageren. Wacht maar af tot mijn elpee er is. De b-kant van EtienneUn Espoir – geeft al een indicatie. Dat nummer gaat over de studentenrebellie van een jaar geleden.’
Gevraagd of zij echt van mening is dat de invloed van een artiest op het leven van alledag, de politieke lijn die regeringen trekken, dermate groot is, dat er daadwerkelijk veranderingen kunnen optreden, geeft Guesch toe dat ze zelf daar ook wel haar twijfels over heeft, maar dat dat nog geen reden is om het maken van bepaalde statements daarom maar te laten. ‘Wat je zeker redt door op die manier te handelen, dat ben je zelf. Je kunt er jezelf een beetje bovenuit tillen. Dat heb je dan al gewonnen. En als datgene wat je doet tegelijkertijd nog enige uitwerking heeft op anderen, dan is dat mooi meegenomen.’