Efterklang: Er is leven na de pandemie

Op 28 februari 2014 nam de gerenommeerde muziekdocumentairemaker Vincent Moon in concertzaal Alsion in Sønderborg, Denemarken een concert op met de Deense band Efterklang onder de noemer The Last Concert.

Het was een bijzondere avond. Naast Efterklangs Mads Brauer, Casper Clausen en Rasmus Stolberg stonden op het podium het Sønderjyllands Symfonie Orkest, het Sønderjysk Meisjeskoor en muzikale zielsverwanten als tour-bandlid Peter Broderick. Die avond werd niet alleen het verleden maar ook de toekomst gevierd. En vriendschap. Echte vriendschap. Die verloochent zich niet. Of zoals de titel luidde van het album waarmee Efterklang in 2019, na vijf jaar van creatieve projecten en samenwerkingsverbanden, terugkeerde op de poppodia:

Altid Sammen (Altijd Samen)

Vriendschap stond ook aan de basis van de songs voor het nieuwe album Windflowers. Kijk alleen maar naar de vrolijke uitgelatenheid en het plezier van de bandleden met elkaar in de video bij de single Dragonfly, een luchtige elektronische popsong over liefde die ineens uit het niets als een libel zwevend in de lucht voor je opduikt, en als je even niet oplet, hem weer smeert voordat je er erg in hebt.

Casper Clausen begon aan het nummer in 2020 in de begintijd van de covid-19 pandemie, toen de wereld voor het eerst met lockdowns werd geconfronteerd. De zanger wist al vanaf het begin dat hij het wilde zingen met Karen Beldring, met wie hij eerder had opgetreden, gegrepen als hij was door de zeggingskracht van haar stem. Toen Efterklang het nummer uit de lading demo’s koos die de bandleden tijdens de pandemie hadden verzameld, nam Clausen meteen contact met haar op met de vraag om samen te werken. Het resultaat laat Clausen, Beldring én tour-bandlid Indrė Jurgelevičiūtė horen in een draaikolk van vervlechtende stemmen die elkaar als libellen in de lucht aantrekken, volgen en weer afstoten:

love isn’t meant to (all my life I can chase you)
come in our way (spend my life in a spacesuit)
up in the air (all my life I can chase you)
always astray (spend my life in a spacesuit)

Windbloemen

Iedere lente opnieuw is de bodem van de Deense bossen bedekt met kleine bosanemonen, een uitbarsting van kleur, wit en roze, van uitbundig leven en daarmee van hoop. Ze zijn er maar kort en verdwijnen even snel als ze opkomen en worden in de volksmond windbloemen genoemd. Windflowers, het nieuwe album van Efterklang, is vernoemd naar deze bloemen en gaat over het leven tijdens en na de pandemie, over (opnieuw) verbinden en elkaar de ruimte geven te groeien.

Efterklang verkent al meer dan twintig jaar de grenzen van experimentele, intuïtieve elektronische kamerpop. Met hun zesde studioalbum Windflowers, het eerste voor het label City Slang, gaan Mads, Rasmus en Casper verder op een creatieve reis die hen, vrienden sinds hun prille jeugd, nog meer bij elkaar heeft gebracht, ook al lopen hun individuele en creatieve levens vaak uiteen. Maar misschien juist daarom – absence makes the heart grow fonder.

Efterklang betrok altijd (internationale) gasten en sessiemuzikanten bij het scheppingsproces. Dat lag nu, door de pandemie, minder voor de hand. De bandleden moesten bijgevolg de opnamen voor Windflowers anders aanpakken dan ze gewend waren. Het werd een terugkeer naar de basis. Ze reisden, met entourage, vijf keer naar de Real Farm studio op het eiland Møn, ten zuiden van Kopenhagen, en dat was het.

Windflowers laat drie vrienden horen die elkaar weer ontmoetten, ieder met zijn eigen onderweg verzamelde creatieve bagage, in een tijd die voor velen en ook voor hen onzeker aanvoelde. De hoop en verandering, die de windbloemen uit de titel symboliseren, staan in de songs centraal, vertaald in liefde voor elkaar en voor de natuur om ons heen.

Windflowers ademt leven en stelt zich eerlijk, oprecht en open op voor de ander, hoe vreemd, hoe anders die misschien ook is, zoals in de met subtiele elektronica meesterlijk vormgegeven, dromerige openingssong Alien Arms:

let me into your heart
we’re mountains apart
only love can find a way
giving birth to whatever we can

Het sfeervolle Hold Me Close When You Can presenteert Casper Clausen met wervelende falsetstem, begeleid door ingetogen pianoklanken. In het korte, maar daarom niet minder fraaie, instrumentale intermezzo Lady Of The Rocks krijgt de piano gezelschap van (veldopnamen van) kustvogels. Het heerlijk swingende Living Other Lives ademt duidelijk invloeden van Caspers eerder dit jaar verschenen solo-album album Better Way. Het nummer vindt, evenals Better Way, zijn oorsprong in zijn studio in Lissabon, waar hij woont. Living Other Lives begon als een groovy loop van samples, gevolgd door een Instagram stroom beelden over het verlangen van veel mensen naar andere levens, en de behoefte die fantasieën met de wereld te delen:

I keep dreaming, living other lives
from emotions, deeper within, across an ocean, living again

Windflowers is de som der delen, en meer. Het album voert langs een veelheid van stemmingen en kleuren, die met elkaar gemeen hebben dat ze een grote positieve energie uitstralen, in rijk geschakeerde muziek met een sterk en organisch kloppend hart.

Na al die jaren die ze met elkaar doorbrachten, delen Mads, Casper en Rasmus een vertrouwelijkheid die verder gaat dan het bandgevoel. Dat is iets om te vieren. Het leven voluit vieren, samen, met hart en ziel, dat is de boodschap van Windflowers.

look into a future
a mountain
everything else is astray
chewing on the past
an ocean
everything else is a phase

let me into your heart
let me open your arms

Efterklang – Windflowers
City Slang / Konkurrent
Openingsfoto © Dennis Morton
Still foto’s video Dragonfly © Peter Gramstrup

Dit artikel las je gratis. Vond je het de moeite waard? Dan kun je jouw waardering laten zien door een kleine bijdrage te doen. Zo help je CCRyder doorgaan.

Met iDEAL kun je via de beveiligde omgeving van je eigen bank CCRyder waarderen.



Mijn waardering € -


“Eyes on the road and hands upon the wheel”