Disassembler is een hernieuwde samenwerking van de (analoge) ambient musicus en medeoprichter van This Will Destroy You, Christopher Royal King en de elektroakoestische componist, violist en software-ontwikkelaar Christopher Tignor.
De een, Christopher Royal King, resideert in LA, de ander, Christopher Tignor, in NYC.
Wonen en werken of beter samenwerken vanuit locaties aan weerszijden van de Verenigde Staten betekende dat het hele album transcontinentaal van kust tot kust werd opgenomen. King stuurde zijn analoge synthesizermotieven en tapeloopcreaties vanuit Los Angeles naar New York City, waar Tignor zijn viool, piano en orkestrale samples toevoegde en zo de muziek verder vormgaf. Tijdens deze muzikale uitwisseling van LA naar NYC en weer terug, die vier maanden duurde, kwam er een proces op gang waarin het tweetal musici experimentele, analoge ambient fuseerde met modern-klassieke stadsmuziek.
Christopher Royal King is van oorsprong een beeldend kunstenaar en maakte onder andere albumhoezen voor Thrice en Deftones. Als tiener luisterde hij vooral naar heavy metal en punk. Maar toen kwamen meer experimentele componisten als Philip Glass en Terry Riley op zijn pad en verlegde hij zijn aandacht. De ongewone mix van invloeden die hiervan het gevolg was, leidde tot de post-rock van This Will Destroy You. Net als bij deze voormalige band van King, zitten zijn huidige muzikale creaties vol kronkels. Die roepen het ene moment een sfeer van levendige blijmoedigheid op, verwijzen vervolgens weer naar donkere, meer schimmige tinten die schuilgaan onder de glinsterende reflecties van een diepe elektronische gelaagdheid.
De andere Christopher, Tignor, ontmoette King voor het eerst ergens in het midden van de jaren 2000. Hij droeg strijkersarrangementen aan voor enkele This Will Destroy You-releases en toerde als een live lid van de groep. Voor, tijdens en na die samenwerkingen bouwde Tignor een repertoire op onder zijn eigen naam en met zijn groepen Slow Six en Wires Under Tension. Alsof dat nog niet genoeg was, voltooide hij tegelijkertijd het PhD-programma voor muziekcompositie van Princeton en het Masters of Computer Science-programma van de NYU. In zijn muziek vullen de opbrengsten van beide studies elkaar aan tot krachtig prikkelende en zinnebeeldige geluidsontwerpen en -vertellingen; alle door hemzelf in een vrije scheppingsstroom gecreëerd, zonder ‘dwingende’ hulpmiddelen als achtergrondtracks, clicktracks en live looping.
Het album A Wave From A Shore combineert de onderling verschillende, muzikale invalshoeken van de twee in een zevental elegante composities. A Wave From A Shore, een golf die van de kust terugvloeit, kan uiteenlopende beelden oproepen. Mij doet het denken aan de onderstroom die mij ooit voor de kust van Brazilië meezoog, de oceaan in. Het is een kracht die beangstigt en fascineert: tegelijkertijd, zwaar en verpletterend als water kan zijn, maar ook licht als de ruisende bellen die erin opborrelen. Zo ook klinkt de opener In Devotion, als een fluïde ruimte waarin klankkleuren worden geboren en vol van nieuw leven tegen elkaar tinkelen.
Dat nieuwe leven klinkt ook door in de golvende meditaties in Atria, een korte compositie waarin Christopher Tignor, aangestuurd door een dissonanten blazende synthesizer, met helder-transparant vioolspel lijkt te verwijzen naar de modern-klassieke muziek van componisten als de Poolse Henryk Górecki. Het titelnummer A Wave From A Shore ontwikkelt zich als een diepe elegie, laag voor laag, en groeit uit tot het einde daar is, een sterk, niet te stuiten moment van apotheose.
Dan is er Dynasty, drijvend op de golven van een hymnische jubelzang naar de diffuse klankkleuren van Debt, met daarin de kreten van vogels die over het weidse oppervlak scheren, of is het de roep van een walvis die klinkt in de verte, een dolfijn.
Tijd voor de opwindende afsluiter, het bijna negen minuten durende Impossible Color. Het absolute hoogtepunt van A Wave From The Shore is een compositie waarin de reactieve dynamiek, die zo bepalend is voor Disassembler, het meest tot zijn recht komt. Het nummer verkent uiteenlopende stemmingen, tempo’s en klankkleuren, complexiteiten vermengen zich, er zijn rafelige harmonieën, tonen wisselen steeds opnieuw van emotionele lading. De muziek blijft verbazen, steeds weer, door de scheppingskracht die er vanaf spat, de genialiteit die elke noot ademt. A Wave From The Shore is een album dat leeft in schoonheid, in de letterlijke zin van het woord.
Disassembler – A Wave From The Shore
Western Vinyl | Konkurrent