Maya Shenfeld, geboren in Jeruzalem en nu gevestigd in Berlijn, is een getalenteerde componist en muzikant die de snijvlakken verkent tussen populaire, elektronische en experimentele muziek. Met haar klassieke scholing is Shenfeld snel uitgegroeid tot een van de meest opwindende stemmen in de hedendaagse muziekwereld. Haar muziek kenmerkt zich door verfijning en originaliteit.
Haar debuutalbum ‘In Free Fall’, uitgebracht in januari 2022 op Thrill Jockey Records, liet al haar veelzijdige muziekstijl horen. Het album combineert orkestrale ambitie en compositorische orde en het pure plezier van klankonderzoek naar ruis, schurende structuren en feedback. Opvolger ‘Under the Sun’ continueert deze aanpak. Het album is gecomponeerd en geproduceerd over een periode van twee jaar in Berlijn en op locatie in een marmergroeve in Portugal. De componist omschrijft het album als “een meditatie over de natuurlijke wereld, de dreiging van crisis en de kracht van gemeenschap en samenwerking”.
De albumtitel ‘Under the Sun’ verwijst naar het gezegde “Er is niets nieuws onder de zon” uit het Bijbelboek Prediker, waarin de vergankelijkheid van het leven en het streven naar betekenis worden benadrukt te midden van verandering en onzekerheid. Het hierin geschetste beeld van de zon als een kracht van stabiliteit, verandering en spanning, intrigeerde de componist. In haar muziek legt ze de discrepantie bloot tussen de stoïcijnse filosofie van het gezegde en de realiteit, vooral in relatie tot het klimaat van vandaag. Het milieu is op dit album meer dan alleen een abstract thema, het is verweven in de muziek. Opnames in een marmergroeve in Portugal, gemaakt op een extreem hete dag (45° C), vormen de basis voor het nummer ‘Tehom’, waarin de (industriële) geluiden van het landschap verwerkt zijn in een mix van synthesizers en akoestische instrumenten. Een samenwerking met James Ginzburg van Emptyset resulteerde in het krachtig ritmische ‘Sedek’, met daarin invloeden uit eerdere punk- en elektronische projecten van de componist.
De diverse elementen op ‘Under the Sun’ creëren een rijk en dynamisch klankbeeld. Dit komt tot een waardige apotheose in de afsluiter ‘Analemma’, waar mystiek en filosofie samenkomen met de impact van menselijk handelen. Shenfelds elektroakoestische arrangementen worden versterkt door de jonge stemmen van het Ritter Youthchoir, onder leiding van Ann-Kristin Mayreen, opgenomen in de Matthiaskerk in Berlijn. Het nummer opent met een drie-stemmige canon en groeit vervolgens langzaam naar een bovenzinnelijk hoogtepunt, met subtiele synthesizer pads en zachte draden van glinsterende elektronica in de muziek verweven.
Onlangs stuitte ik op het volgende citaat uit het boek ‘The Falling Sky’ uit 2013 van sjamaan Davi Kopenawa en antropoloog Bruce Albert:
“Als alle sjamanen zijn gestorven, denk ik dat de hemel zal vallen. (…) Het bos zal worden vernietigd en het weer zal donker zijn. Als er geen sjamanen meer zijn om de hemel omhoog te houden, zal hij niet op zijn plaats blijven. De witte mensen zijn weliswaar ingenieus, maar ze negeren sjamanisme, zij zijn niet degene die de hemel kunnen ondersteunen (…) Niet alleen de Yanomami gaan sterven, maar ook alle witte mensen. Niemand zal ontsnappen aan de val van de hemel.” David Kopenawa, sjamaan en leider van het Yanomami-volk in het Amazone regenwoud.
Maya Shenfeld wil dat haar muziek ons aanmoedigt om kritisch te kijken naar onze interactie met het milieu, onze perceptie van tijd en onze verbinding met de wereld om ons heen. Of ze daarin slaagt is aan de individuele luisteraar. Met ‘Under the Sun’ heeft ze echter een album gemaakt waarop ze echt even de hemel omhoog houdt.
Maya Shenfeld – Under the Sun
Thrill Jockey | Konkurrent