Album Canciones bundelt de talenten van countertenor Andreas Scholl en luitist Edin Karamazov.
De Bosnische Edin Karamazov studeerde luit bij de befaamde Hopkinson Smith aan de Schola Cantorum in Bazel (1994-1999) en werkte met ensembles als Hespèrion XXI, Hilliard Ensemble en het Orpheus Chamber Orchestra en de vocalisten Andreas Scholl en Arianna Savall.
Edin Karamazov nam in 2007 een cd op met de Britse popartiest Sting: Songs from the labyrinth. Dit laatste maakte hem bij een groot publiek bekend. Songs from the labyrinth was een eerbetoon aan de Elizabethaanse componist John Dowland (1563-1626). Speciaal hiervoor leerde Sting, van huis uit basgitarist, met hulp van Karamazov luit spelen. De aandacht ging uit naar Sting. De echte kracht achter het succes, zo bewezen de concerten, was Edin Karamazov, ‘The master magician of the lute’ zoals hij wordt genoemd.
Voor Edin Karamazov gaan de mogelijkheden van de luit verder dan de muziek uit de renaissance. Zo exploreert hij op zijn solo-cd The lute is a song uit 2009, met aartsluit (en elektrische gitaar), werken van Johann Sebastian Bach, Henry Purcell, Georg Friedrich Händel en van moderne componisten als Leo Brouwer en Carlo Domeniconi. Prachtige bijdragen zijn er van de sopraan Renée Fleming in Dido’s Lament uit Purcells Dido and Aeneas en van de countertenor Andreas Scholl in Händels Oh Lord, whose mercies numberless.
Edin Karamazov werkte voor Canciones opnieuw samen met Andreas Scholl, nu voor een heel album. Dat suggereren althans het coverbeeld en de titel. Canciones is een verhaal van twee muzikale meesters. Of eigenlijk zijn het er vier, als we de componisten meetellen wiens werken de countertenor en de luitist hier op bijzondere wijze vertolken, Johann Sebastian Bach (1685-1750) en Leo Brouwer (1939). Het geheel wordt aangevuld met een compositie van Gottfried Heinrich Stölzel (1690-1749).
Canciones opent met Leo Brouwer en diens liederencyclus English Folk Songs For Voice and Lute uit 2015, opgedragen aan het duo Andreas Scholl en Edin Karamazov. De liederen I am a poor wayfaring stranger, Down by the Salley Gardens en O Waly Waly krijgen van de countertenor, subtiel begeleid door de luitist, een loepzuivere uitvoering met daarin, zoals we van hem gewend zijn, veel ruimte voor de emotionele lading van de teksten. Dan volgt, ook van Leo Brouwer, zacht en delicaat, een kort instrumentaal intermezzo met Edin Karamazov op gitaar: An Idea (Passacaglia For Eli) uit 1999. Het eerste deel van het album sluit vervolgens af met, weer van Leo Brouwer, Canciones Amatorias para Voz y Guitarra, liefdesliedjes voor stem en gitaar, uit 2011-2012. Titels zijn: Yo he de enseñarte el camino, El Cantar de los cantares en Balada de un día de julio. Countertenor en gitarist laten hier met intens samenspel de zon schijnen, die met stralen van licht aan de liederen warmte geeft.
Hierna gaat Edin Karamazov alleen verder met een eigen arrangement voor luit van Cello Suite No. 1 van Johann Sebastian Bach. Los van het feit of je van dit soort zijsprongen houdt, het breekt de gezamenlijkheid van het album op en dat is jammer.
Andreas Scholl keert terug als Canciones-vertolker in Bist du bei mir van Gottfried Heinrich Stölzel en vervolgens van Johann Sebastian Bach de liederen Brunnquell aller Güter en het bekende Jesus bleibet meine Freude.
Canciones eindigt met de componist waar het album mee begon: Leo Brouwer. Edin Karamazov vertolkt van hem op gitaar Omaggio a Szymanowski (Nuevos estudios sencillos). Het is de instrumentale afsluiter van wat een duo-album heet te zijn. Canciones van countertenor Andreas Scholl en luitist Edin Karamazov vertelt een verhaal van twee meesters. Alleen krijgt de ene meester hier meer ruimte dan de ander.