In 2017 maakte het Nederlandse publiek al kennis met een live uitvoering van Monteverdi’s Mariavespers in de Amsterdamse Gashouder.
Ter gelegenheid van het 450ste geboortejaar van de Italiaanse componist, die leefde van 1567 tot1643, voerde het Franse ensemble Pygmalion Monteverdi’s meesterwerk ‘Vespro della Beate Vergine’ uit tijdens de opening van de zeventigste editie van het Holland Festival. Raphaël Pichon was de dirigent en Pierre Audi regisseerde. Na succesvolle uitvoeringen op vooraanstaande internationale podia, hebben Pichon en zijn ensemble de vespers begin 2022 opgenomen in de Temple du Saint-Esprit in Parijs.
De vespers maken deel uit van de gebedsdiensten in de Rooms-Katholieke en Oosters-Orthodoxe kerken en kloosters en worden aan het begin van de avond gebeden. Als je ooit een Mariavespers hebt bijgewoond in een kerk of klooster, kan het zijn dat je, ongeacht je geloof, onder de indruk bent geraakt van de intense beleving van de lofzang, het verzoek om zegeningen en de serene atmosfeer die de gebeden omringt.
De zangers van Pygmalion nemen het publiek op de dubbel-cd ‘Vespro della Beate Vergine’ mee naar het Italië van de zeventiende eeuw. Deze periode kenmerkte zich door een grote radicaliteit, en dat is niet alleen te horen in de muziek, maar ook terug te zien in de kunst. Een schilderij van Caravaggio is extreem expressief in alle opzichten, en niet beperkt tot één enkel aspect. Het is een samenspel van licht en schaduw, rust en agressie, erotiek en geweld. Deze kenmerken zijn ook terug te vinden in de muziek van Monteverdi, die door velen wordt beschouwd als de grootste Italiaanse componist aller tijden. Monteverdi wist als geen ander een emotionele atmosfeer te creëren door op ingenieuze wijze de klankkleuren van de instrumenten te combineren. Zijn muziek treft de luisteraar direct, dankzij het ritmische aspect en de grote fysieke kracht die ervan uitgaat.
Monteverdi’s Mariavespers zijn niet alleen prachtig, maar hebben ook een duidelijke inhoud. Ze zijn gericht tot de moeder Gods, ‘Sterre der Zee’, en belichten haar verbondenheid met de mens. De gezangen spreken van een waarheid die eeuwen kan overbruggen en zijn diep geworteld in de aarde, mede door het gebruik van lokale muzikale tradities. Tegelijkertijd stralen ze een grote spiritualiteit uit dankzij hun enorme melodische, ritmische en harmonische rijkdom.
De zangers van Ensemble Pygmalion onderscheiden zich door hun indrukwekkende expressiviteit en levendige voordracht tijdens hun uitvoering van ‘Vespro della Beate Vergine’. Dit creëert een imposante theatrale kracht. Hun stemmen jubelen en juichen in met leven gevulde muzikale ruimtes, waarbinnen een unieke en bijzondere ervaringswereld zich opent. Deze wereld bevindt zich niet in de schaduw, maar in het licht van een stralende toekomst.
Ensemble Pygmalion o.l.v. Raphaël Pichon – Vespro della Beate Vergine (2CD)