‘People On Sunday’ is een originele soundtrack van een stomme film uit 1930 bekend als ‘Menschen Am Sonntag’. De film, gebaseerd op een scenario van Billy Wilder, is een sleutelwerk van de Duitse cinema in het interbellum. De elektronische muziekproducent Domenique Dumont werd uitgenodigd om de score te componeren voor een speciale vertoning met live optreden op het Les Arcs Film Festival in de Franse Alpen in december 2019.
‘People On Sunday’ (Duits: ‘Menschen Am Sonntag’) is een Duitse stomme film uit 1930, geregisseerd door Robert Siodmak en Edgar G. Ulmer. De losjes gedraaide rolprent, gemaakt met cameraman Eugen Schufftan en diens assistent Fred Zinneman, gaat over jonge mensen (geen acteurs, de jongeren spelen zichzelf) uit Berlijn die op een zondag in de zomer van 1929 buiten in de zon aan het water met elkaar het leven genieten. Ze luieren, kletsen, flirten en luisteren naar muziek op een draagbare platenspeler, alles in het stralend-witte (het is een zwart-wit film) licht van de zon. Het scenario was van Billy Wilder, die later naar de Verenigde Staten verhuisde, weg van Hitlers Duitsland, waarna hij films maakte als ‘Sunset Boulevard’, ‘The Lost Weekend’ en ‘Some Like It Hot’. ‘Menschen Am Sonntag’ laat het dagelijkse leven in Berlijn zien in de tijd voordat Adolf Hitler kanselier werd. De film wordt alom gezien als bepalend in de ontwikkeling van de Duitse cinema.
Arturs Liepins, de muzikant en producer uit Riga, Litouwen en elektronisch brein achter Domenique Dumont is niet de eerste die ‘Menschen Am Sonntag’ van muziek voorziet. Het Alliage Orkest met onder anderen Joop van Brakel, Arthur Sauer, Michiel Scheen en Frank van Berkel speelde in 2000 als traditionele ‘Geräuschemacher’ een ‘lounge soundtrack’ bij een serie vertoningen van ‘Menschen Am Sonntag’ in het Amsterdamse Filmmuseum. Een dvd volgde.
Aan de opnames voor het album ‘People On Sunday’ van Dominique Dumont ging eveneens een live performance vooraf. Het Les Arcs Film Festival in het Franse Ski Resort Les Arcs vroeg Domenique Dumont (Arturs Liepins, Anete Stuce en een derde ‘enigmatische’, niet bij naam genoemde producer) in 2019 voor het spelen van een live soundtrack bij ’, zoals de film in het Frans heet. Zo ontstond ‘People On Sunday’, het eerste album van Dominique Dumont (inmiddels een solo-project van Arturs Liepins) in twee jaar, als een op synthesizers gebaseerde score, die ze in december 2019 live uitvoerden op het festival.
De instrumentale schilderingen op ‘People On Sunday’ volgen de jongeren in de film bij hun zondagse bezigheden, van de opener ‘Arrival’ en het daarop volgende ‘Gone For A Wander’ en ‘Sunshine In 1929’ tot aan het einde van de dag en ‘Back To Everyday Life’. De wervelende en vibrerende muziek ademt de genoegens van het leven en het aangename verpozen in de zomerzon met afwisselend in lange en korte golven op en neer bewegende synthesizermelodieeën en loops, zacht pulserende sequencers, flarden electrojazz en, als prachtig contrast voor alle elektronica, het heldere, kloppende geluid van marimba’s. Dat alles samen vormt een soundtrack die even lichtgevend en aangenaam warm is als de zon op die zondag in 1929 in Berlijn.
Domenique Dumont – People On Sunday
The Leaf Label / Konkurrent
Dit artikel las je gratis. Vond je het de moeite waard? Dan kun je jouw waardering laten zien door een kleine bijdrage te doen. Zo help je CCRyder doorgaan.
Met iDEAL kun je via de beveiligde omgeving van je eigen bank CCRyder waarderen.
“Eyes on the road and hands upon the wheel”