Ga naar de inhoud
  • Home
  • The Road
  • The Wheel
  • Podium 1
  • Podium 2
  • Backstage
  • Road to nowhere
  • Newsletter

CC Ryder

"Eyes on the road and hands up on the wheel"

  • Home
  • The Road
  • The Wheel
  • Podium 1
  • Podium 2
  • Backstage
  • Road to nowhere
  • Newsletter
    • Contact
  • Toggle zoekformulier

Jake Xerxes Fussell zomerbries

Geplaatst op juli 15, 2024juli 15, 2024 Door C. Cornell Evers

De verhalende liedjes van de Amerikaanse zanger en gitarist Jake Xerxes Fussell vinden hun oorsprong veelal in traditionele Southern folksongs en bruisen van leven.

Waar zijn vorige album ‘Good and Green Again’ uit 2022 een zweem van zachte melancholie ademt, klinkt opvolger ‘When I’m Called’ meer als een aangename, zachte zomerbries.

Jake Xerxes Fussell (1981) groeide op in Columbus, Georgia, als zoon van folklorist, curator en fotograaf Fred C. Fussell. Hij leerde het vak van oudere muzikanten zoals Piedmont blues legende Precious Bryant. Voordat hij in 2015 zijn titelloze debuutalbum uitbracht, werkte Fussell ook samen met muziekhistorici George Mitchell en Art Rosenbaum. Zijn kennis van traditionele Amerikaanse folk is duidelijk terug te horen in zijn eigen werk, bijvoorbeeld in het gebruik van oude marktkreten.

Net als voorganger ‘Good and Green Again’, zijn vierde album, wordt ‘When I’m Called’ gedragen door de zachte en warme stem en het vaardige gitaarspel van Fussell.

Op ‘Good and Green Again’ zijn hier en daar echo’s te horen uit de jaren zestig van de vorige eeuw, met name in de vertellende zang die overeenkomsten vertoont met die van de Amerikaanse singer-songwriter Thomas Rapp van de legendarische psychedelische folkband Pearls Before Swine. Deze connotatie steekt ook weer de kop op op ‘When I’m Called’, bijvoorbeeld in het nummer ‘Feeling Day’. Maar er zijn meer archeologische tekenen te vinden op Fussell’s nieuwe album.

De zanger en gitarist verkent thema’s als de onvoorspelbaarheid van het leven en het verstrijken van de tijd. Fussell koos voor een unieke benadering bij het componeren van de muziek voor dit album, waarbij hij vaak helemaal vanaf nul begon voordat hij vervolgens bestaand bronmateriaal inzette.

Samen met producer James Elkington werkte Fussell aan de arrangementen en voegde hij piano, pedal steel, dobro en spaarzame synths toe om de opnames in te kleuren. De samenwerkingen met muzikanten als Blake Mills, Joan Shelley en Robin Holcomb zorgden voor extra diepgang.

Fussell liet zich voor veel nummers op het album inspireren door archiefopnamen, met name die van zijn overleden mentor Art Rosenbaum. Songs zoals ‘Feeling Day’ en ‘Leaving Here, Don’t Know Where I’m Going’ zijn gebaseerd op Rosenbaum’s veldopnamen en laten zien hoe Fussell verbonden is met de rijke geschiedenis van de folkmuziek en met zijn opvoeding in Georgia door folkloristisch geïnteresseerde ouders. Met zijn muziek benadrukt hij het belang van het behoud van tradities en het overbrengen ervan naar het heden. Zijn gitaarcomposities zijn intiem, warm en tegelijkertijd tijdloos. Ze vertellen verhalen die de wereld nu meer dan ooit nodig heeft.

Jake Xerxes Fussell – When I’m Called
Fat Possum Records

Albums Tags:Art Rosenbaum, Folk, Gitaar, Jake Xerxes Fussill

Bericht navigatie

Previous Post: De Arabische sleutels van de westerse kunst en cultuur
Next Post: Bizhiki: Powwow, Elektronica en de Adembenemende Waarachtigheid van Leven met de Elementen

More Related Articles

De geprepareerde piano van Hauschka als filantropisch instrument Albums
Eraser van Long Distance Calling roept de vraag op: Is de wereld beter af zonder de mens? Albums
Het elektronische ecosysteem van Rival Consoles Albums
De sonische ervaringstrip van Memorials Albums
Bevlogen Dudok Quartet Amsterdam omhelst Brahms en triomfeert Albums
Elektronische muziekpionier Jean-Michel Jarre brengt met sensationele klankcreatie ‘Amazônia’ van fotograaf Sebastião Salgado tot leven Albums

Copyright © 2025 CC Ryder.

Aangedreven door PressBook Green WordPress thema